Община Бургас даде под наем сърцето на града за 4500 лева на месец

Новият модел поражда съмнения за пропуснати ползи и нарушение на Закона за общинската собственост

0
651
Коледен базар на пл. "Тройката" в Бургас
Коледен базар на пл. "Тройката" в Бургас. Снимка: Община Бургас

Новият модел за организация на Коледното градче в центъра на Бургас поражда все повече въпроси за ефективността, прозрачността и законността на взетите решения. След проведен търг, фирмата „Велев професионал“ ЕООД, свързвана с бизнесмена Веселин Велев, спечели правата да стопанисва площада „Тройката“ за срок от 5 години срещу 4500 лева месечен наем без ДДС. На практика това означава, че цялото сърце на празничния Бургас — площадът, на който се провежда традиционният коледен базар и се събират хиляди жители и гости — е предоставен за 54 000 лв. без ДДС годишно.

Пропуснати ползи за общината

Ако Община Бургас бе избрала сама да организира базара и да отдаде под наем 38 дървени къщички, всяка на цена от 1500 лв. на месец, приходът би достигнал 57 000 лв. само за един месец или над 110 000 лв. за двата празнични месеца. Вместо това общината ще получава по-малко от половината от тази сума, като се лишава от потенциални приходи, които можеха да останат в бюджета и да бъдат използвани за културни, социални и инфраструктурни дейности.

Според неофициална информация, първоначалната концепция за новия модел е внесена в общината от фирма, свързвана с бизнесмена Кристиян Киров — бивш работодател на настоящия заместник-кмет по туризма. След предложението темата е включена в дневния ред на Общинския съвет, който одобрява петгодишното отдаване. Любопитен факт е, че самата фирма, предложила новата концепция, не участва в конкурса, което поражда предположения, че така е избегнат потенциален конфликт на интереси.

Съмнителен механизъм на управление

В интервюта на спечелилия търга бизнесмен има недвусмислени намеци, че той ще изработи 38 къщички и ще ги отдава под наем на търговци. Това обаче влиза в пряко противоречие със Закона за общинската собственост /ЗОС/, според който:

„Чл. 11. (1) (Изм. – ДВ, бр. 96 от 1999 г., изм. – ДВ, бр. 101 от 2004 г.) Имоти и вещи – общинска собственост, се управляват в интерес на населението в общината съобразно разпоредбите на закона и с грижата на добър стопанин.“

Наемателят няма право да преотдава общински имот или площ на трети лица. Единствен кметът на общината може да сключва договори за наем по реда на чл. 14 от ЗОС след публичен търг или конкурс. Ако бъде доказано, че спечелилата фирма преотдава общинските площи на отделни търговци, това би представлявало нарушение на закона и основание за прекратяване на договора съгласно чл. 15, ал. 1, т. 7 от ЗОС. Освен, ако в договора между спечелилата фирма конкурса и Община Бургас няма точка уреждаща този казус.

Финален извод

Казусът с Коледното градче в Бургас показва как едно на пръв поглед техническо решение може да доведе до значителни пропуснати ползи за общината и до натиск върху крайните потребители. При наличие на законова забрана за преотдаване и при толкова нисък наем за стратегическа градска площ, обществото има право да поиска отговор:

„В чий интерес е новият модел — в интерес на гражданите или на частни посредници?“

Присъединете се към нашия Телеграм

Проверите с ЕГН дали имате право на безплатни пакети с храна в Бургас

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук