
Сигнал до институциите без реакция
На 26 юни 2025 г. инж. Радко Денев от село Бродилово подава официален сигнал до кмета на Царево, ДНСК, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, АПИ и Камарата на инженерите. Поводът е текущият ремонт на пътя Царево–Бродилово, за който той твърди, че е изпълнен в противоречие с нормативните изисквания.
Вече три месеца отговор от институциите няма.
„Пуснах искане на 26.06. 2025 г. с питане: основен въпрос: Защо пътят от Царево до с. Бродилово е тесен и не отговаря на стандартите от наредбата? /…/ Три месеца чакам отговор“, пише инженерът в писмото си.
Път с ширина под норматива
По данни на Денев, на места платното е стеснено до 5 метра, а само 200 метра по-нататък – до 4.70 м. Това, според него, прави безопасното разминаване на автомобили невъзможно:
„При широчина на лек автомобил 2.00 м, камион на общината – 2.35 м и тежък камион с дървесина – 3.10 м, разминаването става невъзможно.“
Инженерът посочва, че вместо нормативно предвидените банкети от 1 метър, са поставени бордюри, които допълнително ограничават пътя и създават риск за гумите на автомобилите.
Позоваване на нормативната уредба
В сигнала си Денев цитира Наредба № РД-02-20-2 от 2018 г., която задължава при основен ремонт и реконструкция да се спазват минималните ширини. В наредбата обаче съществува разпоредба, която често се тълкува като „вратичка“:
Чл. 4, ал. 1 гласи:
„За геометричните елементи на пътя, които не отговарят на изискванията на тази наредба и не се променят с инвестиционния проект, следва да се предвидят организационно-технически мерки за осигуряване безопасността на движението.“
По думите на Денев, именно на тази алинея се позовават институциите, за да оправдаят несъответствията: „Знам какво ще отговорите – алинея втора от наредбата е вратичката. Такива са изискванията от обществената поръчка.“
Проблеми с отводняването и липсата на табела
Като други нарушения инженерът посочи през юли – неправилно изградени канавки, липса на отводняване на критични завои и липса на уширения за разминаване на автобуси. Сигналът завършва с критика към липсата на задължителната по закон информационна табела с данни за проектанта, изпълнителя, строителния надзор и срока на строежа.
„Това е основна гаранция за прозрачност и контрол“, отбелязва Денев.
Призив за спешна проверка
Жителите на Бродилово и околните населени места настояват институциите да се запознаят с реалното състояние на пътя и да предприемат действия.
До момента обаче – три месеца след подаването на сигнала – отговор липсва.
Очакваше и вашите сигнали на [email protected]
Присъединете се към нашия Телеграм



