Анализ на Конфедерацията на независимите синдикати в България /КНСБ/ показва сериозни разминавания между цените на едро и крайните стойности в търговската мрежа. В някои случаи увеличението за потребителите надхвърля 100%.
Според заместник-директора на Института за социални и синдикални изследвания към КНСБ Виолета Иванова, най-големи са разликите при сирената, краставиците, млечните продукти и млякото – както прясно, така и кисело.
Краставици и сирене – рекордьори в поскъпването
По данни на КНСБ цената на краставиците по веригата на доставка се удвоява – от 1,60 лв. на борсата до 3,30 лв. в магазините. Причини за надценките са недостигът на местно производство, зависимостта от внос и нелоялните практики при доставките.
Също толкова показателен е примерът със сиренето. Продукт, който на място при производителя струва 14 лв., в голяма търговска верига се предлага за 24 лв. Разликата от 10 лв. според Иванова няма логично обяснение, свързано с логистика или производство.
„Това е поведение, близко до картел, макар юридически да не е доказано“, заяви тя в ефира на „NOVA“.
Високи цени въпреки леко задържане
Макар в периода юни–август да е отчетено леко задържане на средните цени, усещането за поскъпване при потребителите остава силно. Причината е, че след рязкото покачване през последните години не се наблюдава реално поевтиняване.
Ограничена покупателна способност
Анализът сочи, че с една минимална заплата в България могат да се закупят едва девет потребителски кошници със стоки от първа необходимост. За сравнение, в Германия със същия доход се осигуряват 33 кошници. Това подчертава сериозното изоставане на българите по отношение на покупателната способност.
Присъединете се към нашия Телеграм
12 часа протест! Гражданите излизат за „Отпор срещу диктатурата“!




