
През 2025 г. Министерството на образованието и науката (МОН) проведе мащабни конкурси за назначаване на нови директори в училища и образователни институции. Процесът премина в два етапа и показа както силните страни на системата, така и проблемите, които все още очакват решение.
Два етапа на конкурса
Съгласно правилата първият етап включваше тест, който се генерира в деня на изпита и беше еднакъв за цялата страна. Тази част от конкурса целеше да оцени общите знания на кандидатите в областта на образователната система.
Вторият етап беше по-задълбочен – кандидатите представяха концепция за развитие на съответната образователна институция. Освен това те трябваше да решат два конкретни казуса пред комисията за избор, които проверяваха практическите им умения за управление и реакция в реални ситуации.
Статистика от проведените конкурси
-
Стартирани изборни процедури: 442
-
Подадени заявления: 765 (част от кандидатите са участвали за повече от една позиция)
-
Избрани директори: 280
Някои ключови резултати:
-
За 82 институции не бяха подадени заявления и процедурите бяха прекратени.
-
За 80 институции конкурсите не излъчиха победител.
-
В тези случаи длъжността ще бъде изпълнявана временно до нов конкурс.
Къде ще има нови директори
С нови титуляри започват учебната година:
-
251 училища
-
17 центъра за специална образователна подкрепа (ЦСОП)
-
8 центъра за подкрепа на личностно развитие (ЦПЛР)
-
3 регионални центъра за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО)
-
Държавният логопедичен център
Какво показва този процес
Конкурсите за директори показват усилията на държавата да осигури прозрачност и качество при избора на училищни лидери. В същото време обаче липсата на кандидати за десетки институции разкрива по-дълбоки проблеми – недостиг на мотивирани кадри, предизвикателства пред управлението и високата отговорност, която тази позиция изисква.
Присъединете се към нашия Телеграм




