280 нови директори поемат училища и центрове през 2025 г.

Какво разкрива статистиката за проведените конкурси на МОН

0
184
Звънец, училище, училища, първи учебен ден, учебна година
Звънец, училище. Снимка: Искра.бг

През 2025 г. Министерството на образованието и науката (МОН) проведе мащабни конкурси за назначаване на нови директори в училища и образователни институции. Процесът премина в два етапа и показа както силните страни на системата, така и проблемите, които все още очакват решение.

Два етапа на конкурса

Съгласно правилата първият етап включваше тест, който се генерира в деня на изпита и беше еднакъв за цялата страна. Тази част от конкурса целеше да оцени общите знания на кандидатите в областта на образователната система.

Вторият етап беше по-задълбочен – кандидатите представяха концепция за развитие на съответната образователна институция. Освен това те трябваше да решат два конкретни казуса пред комисията за избор, които проверяваха практическите им умения за управление и реакция в реални ситуации.

Статистика от проведените конкурси

  • Стартирани изборни процедури: 442

  • Подадени заявления: 765 (част от кандидатите са участвали за повече от една позиция)

  • Избрани директори: 280

Някои ключови резултати:

  • За 82 институции не бяха подадени заявления и процедурите бяха прекратени.

  • За 80 институции конкурсите не излъчиха победител.

  • В тези случаи длъжността ще бъде изпълнявана временно до нов конкурс.

Къде ще има нови директори

С нови титуляри започват учебната година:

  • 251 училища

  • 17 центъра за специална образователна подкрепа (ЦСОП)

  • 8 центъра за подкрепа на личностно развитие (ЦПЛР)

  • 3 регионални центъра за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО)

  • Държавният логопедичен център

Какво показва този процес

Конкурсите за директори показват усилията на държавата да осигури прозрачност и качество при избора на училищни лидери. В същото време обаче липсата на кандидати за десетки институции разкрива по-дълбоки проблеми – недостиг на мотивирани кадри, предизвикателства пред управлението и високата отговорност, която тази позиция изисква.

Присъединете се към нашия Телеграм

След частните уроци за ученици – вече и за директори! МОН без капацитет да подготви лидерите в образованието?

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук