Казусът „най-ниска цена“ на Booking засяга негативно и потребителите

Колективен иск цели връщане на до 30% комисионни заради антиконкурентни клаузи

0
47
Млада жена опакова куфар в хотелска стая
Хотелска стая. Снимка: Freepik.com

Хотели и ресторанти от цяла Европа заведоха колективен иск срещу платформата за резервации Booking заради т.нар. клаузи за паритет на цените, прилагани в периода 2006–2024 г. Искът цели връщане на до 30% от платените комисионни и начислените върху тях лихви.

Клаузата „най-добра цена“ изисква от хотелите да не предлагат по-ниски тарифи на други места, което според критиците ограничава конкуренцията и избора на потребителите. Държави като Италия, Франция, Австрия и Белгия вече я забраниха със закон, а от 2024 г. Законодателният акт за цифровите пазари на ЕС наложи обща забрана.

По думите на Габриела Руменова, създател на платформата „Ние потребителите“, нарушаването на конкурентното право засяга и правата на клиентите, тъй като свива избора им и може да ги подведе за актуалното качество на услугата. От друга страна, хотелите, предлагащи по-добри цени извън Booking, биха могли да лишат платформата от справедливо възнаграждение за предоставените услуги.

Историята на спора започва през 2006 г., когато Booking навлиза в Германия. След поредица от решения на германските органи за защита на конкуренцията и съдебни обжалвания, окончателният край настъпва през 2024 г. с новото европейско законодателство.

Колективният иск е подкрепен от Асоциацията на хотелите, ресторантите и кафенетата в Европа и 30 браншови организации. Всеки засегнат собственик на туристически обект може да се присъедини до 29 август чрез специална онлайн платформа, без разходи.

Присъединете се към нашия Телеграм

Магнитни бури на 9 август 2025 г.: Как ще ни засегне космическото време

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук