WhatsApp изтрива над 6,8 милиона акаунта, свързани с измами, съобщава Meta

Организирана престъпност, принудителен труд и нови мерки срещу фалшиви схеми

0
17
Приложението WhatsApp
Приложението WhatsApp. Снимка: Pixabay

WhatsApp е закрил над 6,8 милиона потребителски акаунта, използвани от измамници в глобален мащаб през първата половина на 2025 година, съобщава „BBC“. Това обяви компанията-майка Meta, като уточни, че значителна част от профилите са свързани с измамни центрове в Югоизточна Азия, управлявани от организирани престъпни групи, често разчитащи на принудителен труд.

Meta направи съобщението в контекста на въвеждането на нови защитни функции в WhatsApp, целящи да предупреждават потребителите за съмнителни дейности – например ако непознат ги добави в групов чат.

От фалшиви инвестиции до откраднати профили

Измамниците масово използват отвличане на акаунти, както и добавяне на хора в групи, промотиращи фалшиви инвестиционни схеми, криптовалути и съмнителни продукти. Според Meta, WhatsApp е успял да „проактивно открие и премахне акаунти преди активирането им от измамниците“.

В един от случаите, платформата е работила в сътрудничество с Meta и OpenAI – разработчика на ChatGPT – за да пресече мащабна измама, организирана от престъпна група в Камбоджа, свързана с пирамидална схема за наем на скутери, прикрита чрез платени харесвания в социалните мрежи. Престъпниците са използвали изкуствен интелект, за да създават инструкции за потенциални жертви.

От Сингапур до Facebook: мащабът на измамите расте

Често схемите започват с обикновено текстово съобщение, преди разговорът да се премести в WhatsApp или други приложения за съобщения. Измамниците насочват жертвите към платформи за плащания и криптовалути, където им обещават доходност срещу предварителни плащания.

„Винаги има уловка – и това трябва да бъде сигнал за опасност за всички“, коментират от Meta.

Призив за действия от страна на регулаторите

Организацията за защита на потребителите Which? в Обединеното кралство приветства стъпките на Meta, но предупреди, че това е далеч от достатъчно. Лиза Уеб, експерт по потребителско право, посочи, че платформите на Meta – Facebook, Instagram и WhatsApp – продължават да бъдат наводнени от измами и фалшиви реклами:

„Meta трябва да гарантира, че измамите въобще не се появяват на платформите ѝ.“

Тя призова британския регулатор Ofcom да прилага вече приетите части от Закона за онлайн безопасност, включително и строги правила срещу фалшиви платени реклами, за да бъдат принудени технологичните гиганти да поемат пълна отговорност за съдържанието.

Регионален контекст: Югоизточна Азия – епицентър на измамните мрежи

Измамните центрове в Мианмар, Камбоджа и Тайланд генерират загуби за милиарди долари в световен мащаб. Известно е, че някои от тях наемат хора под фалшив предлог и ги принуждават да участват в престъпните дейности. В отговор, властите в региона призовават гражданите да използват функции за защита на акаунта, като двустепенна идентификация в WhatsApp.

В Сингапур, например, полицията предупреждава за необичайни съобщения и искания, пристигащи от уж познати лица в приложения за чат.

Присъединете се към нашия Телеграм

Повече от половината калории на американците идват от ултрапреработени храни, сочи CDC

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук