
Две реклами на модната марка Zara бяха официално забранени във Великобритания, след като рекламният регулатор ASA определи, че в тях са показани модели с „нездравословно слаб“ вид, което ги прави „неотговорни“ и неподходящи за излъчване, предава „BBC“.
Според Органа за рекламни стандарти (ASA), сенките, пригладената коса и позата на един от моделите го правят да изглежда измършавял, докато при друг модел ниското деколте и позата акцентират върху изпъкналите му ключици – което превръща физическата слабост в „основен визуален елемент“.
Решението идва на фона на нарастваща обществена и институционална чувствителност към начина, по който търговците на дрехи представят телесните образи, особено пред младата аудитория.
Какво точно беше забранено?
Двете забранени реклами са били показвани в мобилното приложение и уебсайта на Zara в карусел със снимки, демонстриращи дрехите както върху модели, така и самостоятелно.
-
В едната реклама – за къса рокля с волани, ASA подчертава, че сенките умишлено изтъняват визуално краката на модела, а позата на лактите и ръцете го прави да изглежда „непропорционален“.
-
В другата реклама – за бяла риза, позата умишлено насочва вниманието към ключиците на модела, които изглеждат прекалено изпъкнали.
ASA заключава, че и двете визии „представят телесни образи по начин, който не е отговорен“. Рекламите няма да бъдат допускани отново в настоящата си форма.
Реакцията на Zara
Zara премахна рекламите доброволно и заяви, че и двата модела са предоставили медицински свидетелства, удостоверяващи доброто им здраве към момента на заснемане. Според компанията, снимките не са били манипулирани, с изключение на „леко коригирано осветление и цветови баланс“.
Zara допълва, че е спазила препоръките на доклада „Fashioning a Healthy Future“, публикуван през 2007 г. от UK Model Health Inquiry, включително изискването моделите да представят документ за добро здраве от лекари, обучени да разпознават хранителни разстройства.
Забрана и за други марки
Zara не е единствената марка, попаднала под ударите на регулатора:
-
Marks & Spencer – През юли ASA забрани тяхна реклама, в която моделът изглеждаше „нездравословно слаб“ поради позата, дрехите и избора на обувки.
-
Next – Реклама на тесни дънки беше забранена заради ъгъла на камерата, който подчертавал крайно тънки крака. Компанията оспори забраната, заявявайки, че моделът има „здравословно и тонизирано тяло“.
Решенията предизвикаха обществен дебат – някои потребители попитаха защо рекламите, показващи модели с наднормено тегло, не се регулират със същата строгост.
Присъединете се към нашия Телеграм


