На 23 юли 2025 г. Народното събрание окончателно прие законовите промени в Закона за движението по пътищата, с които се дава възможност на тол-системата да контролира средната скорост на движение по определени участъци от републиканската пътна мрежа. Законът бе обнародван в Държавен вестник на 31 юли, а влиза в сила на 5 септември 2025 г..
Целта е проста, но решителна: да се намали броят на тежките ПТП-та по автомагистралите чрез по-ефективен контрол, който не може да бъде „излъган“ с временно натискане на спирачки пред камера.
Къде ще се следи средната скорост по АМ „Тракия“
Според информация, публикувана от автоинструктори, на АМ „Тракия“ ще има системен контрол на средната скорост. Засега са определени поне 16 ключови участъка, обхващащи над 360 километра.
📍 Основни отсечки:
| № | Участък | Дължина |
|---|---|---|
| 1 | Вакарел → Ихтиман | 19 км |
| 2 | Разклон Костенец → Разклон Мухово (вкл. тунел „Траянови врата“) | 23 км |
| 3 | Разклон Костенец → Тунел „Траянови врата“ | 9 км |
| 4 | Разклон Велинград → Разклон Калугерово | 10 км |
| 5 | Пътен възел Пазарджик → Пътен възел Цалапица | 22 км |
| 6 | Пътен възел Пазарджик → Пътен възел Пловдив Запад | 28 км |
| 7 | Пътен възел Пазарджик → Пътен възел Пловдив Север | 35 км |
| 8 | Пътен възел Пловдив Изток → Пътен възел Белозем | 25 км |
| 9 | Пътен възел Оризово → Пътен възел Чирпан | 9 км |
| 10 | Пътен възел Чирпан → Разклон за Стара Загора | 9 км |
| 11 | Пътен възел Стара Загора → Пътен възел Нова Загора | 30 км |
| 12 | Пътен възел Нова Загора → Пътен възел Сливен | 36 км |
| 13 | Пътен възел Сливен → Пътен възел Зимница | 13 км |
| 14 | Пътен възел Карнобат → Пътен възел Българово | 26 км |
| 15 | Пътен възел Българово → Разклон за Айтос | 30 км |
| 16 | Разклон за Айтос → Северен обход на Бургас | 8 км |
Какво ще се случва при превишение на средната скорост
Камерите ще записват времето на навлизане и излизане от всяка контролирана зона. Ако средната скорост между двете точки надвишава разрешената, автоматично ще се издава електронен фиш.
-
За превишение с до 10 км/ч: глоба около 50 лв
-
За над 40 км/ч: глоба 600 лв и отнемане на книжката за 2 месеца
Контролът няма да е моментен. Но ще е безпогрешен.
За разлика от класическите радари, които могат да бъдат избегнати с кратко натискане на спирачката, контролът чрез средна скорост е непрекъснат и обективен. Отсечките ще бъдат обозначени с пътни знаци, а системата ще се управлява от МВР, с данни от тол-инфраструктурата на АПИ.
И макар част от експертите да предупреждават за възможни злоупотреби от общини или неясни правила в сложни участъци, ясно е едно: Новият контрол идва. Той ще бъде продължителен. И безкомпромисен.
Присъединете се към нашия Телеграм
Поправки в пътния закон без посока: Когато парламентът кара „на червено“



