Интелигентен тунел или скъп компромис? „Железница“ през 2022 vs. SMART Tunnel през 2007

Малайзия създава решение за градски кризи, България – само пътен участък

1
1135
Тунел "Железница"
Тунел "Железница". Снимка: Агенция "Пътна инфраструктура"

В края на 2022 година България официално откри най-дългия си пътен тунел – „Железница“, разположен на автомагистрала „Струма“. С дължина от 2,02 км и цена от близо 256 милиона лева, той бе представен от институциите като „най-интелигентният тунел у нас“. Но когато съпоставим този проект с SMART Tunnel в Куала Лумпур, Малайзия, неволно възниква въпросът:

„Не можехме ли и ние да направим нещо по-визионерско с тези средства?“

Сравнение в числа: какво получихме и колко струваше

Показател Тунел „Железница“ (България) SMART Tunnel (Малайзия)
Дължина 2.02 км 9.7 км (от които 4 км шосе)
Време за строителство 3 години 4 години
Откриване 2022 2007
Инвестиция 256 млн. лв. 512 млн. USD ≈ 921.6 млн. лв.
Основна функция Пътен тунел Комбиниран пътен и дренажен тунел
Интелигентност LED осветление, камери, сензори Автоматично затваряне и трансформация при наводнения
Международно признание Национално значение Световни награди (ООН, CNN)

Когато три пъти повече пари носят десет пъти повече иновации

SMART Tunnel не просто обслужва трафика – той спасява град. Създаден като решение на редовните наводнения в Куала Лумпур, тунелът е първият в света с тройна функция: нормален пътен трафик, частичен дренаж и пълна трансформация в отводнителен канал. При буря – шосето се затваря, водата минава, тунелът се изпразва, и всичко се връща в употреба. Това е не просто „интелигентна инфраструктура“ – това е стратегическа визия.

А какво имаме ние? За почти една трета от сумата – тунел с еднопосочна цел и стандартни системи за осветление и наблюдение, каквито вече се прилагат дори и в по-кратки съоръжения из Европа.

Въпросът, който стои: достатъчно ли е просто „най-доброто у нас“?

Не става дума да сравняваме мегаполис с планински проход. А за това, че с 256 милиона лева и с достъп до европейско финансиране, България имаше шанс да изгради нещо с добавена стойност, не просто удобен пътен участък. Можеше да има зелени технологии, автономни аварийни системи, интелигентен трафик мениджмънт в реално време. А защо не и резервна мултифункционалност за бъдещи нужди?

Но не. Получихме най-доброто, което сме правили досега – не най-доброто, което можем да направим.

Заключение: постижение или пропусната възможност?

Тунел „Железница“ е безспорно инженерно постижение за страната ни. Но когато го наричаме „най-интелигентен“, нека не забравяме: в света „интелигентно“ значи визионерско, смело, многопластово. България има капацитет за това. Въпросът е: ще си го позволи ли някога?

Присъединете се към нашия Телеграм

Швейцария строи жп тунел под Алпите, а България се затруднява до Вакарел

Коментари

  1. Защо пишете глупости, без да поднавате материята. Двата тунела нямат нищо общо. Тунел Железница има SCADA система за управление на данните в реално време, разработена от Сименс, специално за този тунел. Данните се събират от 17 системи за сигурност, включително споменатото от вас осветление, видео наблюдение и сензори. Освен тях има модерна противопожарна система, система за наблюдение на конструкцията на тунела, 6 аварийни изхода с автоматично и ръчно управление, два от които с размери за противопожарни автомобили. Има систем за амтоматично затваряне на унела при пожар или авария има внедрени интелигентни транспорти системи за регулиране на движението, за определяне на теглото и височината на автомобилите и много други екстри, които съответстват на последните европейски регулации в тунелното строителство. Тунелът е с две тръби с по две ленти за движение във всяко направление и е предназначен изцяло за провеждане на трафика по АМ Струма. Споменатият от вас тунел в Малайзия е по-скоро хидротехническо съоръжения и има съвсем друго предназначение. Сравнявате две неподлежащи на сравнение неща.

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук