Две различни системи с различна цел
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов отхвърли твърденията за дублиране на функции между ТОЛ системата и новата система от камери, за която са изразходвани над 18,5 милиона лева. В писмен отговор до депутата Иван Белчев от парламентарния контрол, Иванов подчерта, че става дума за две напълно различни и независими една от друга системи.
Според отговора, предоставен от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), в страната функционират:
-
Система за автоматизирано събиране на данни за трафика – предназначена за наблюдение и анализ на транспортните потоци;
-
Национална електронна система за събиране на пътни такси (ТОЛ) – въведена през 2018 г., обхваща платените пътни участъци и използва частично елементи от вече съществуващата трафик система.
Старо оборудване, нужда от подмяна
Основната цел на инвестицията в новата система от 321 портални рамки с камери, сензори и централизирана обработка на данни, е да се подмени съществуващата техника, работеща вече над 10 години. Тя трябва да отговаря на българския стандарт БДС 16578:1987 и да предоставя обективни и непрекъснати данни за класификацията на превозните средства, тяхната скорост, направление, време на преминаване и интензивност на движение.
Според министър Иванов, именно тази система осигурява нужната база за:
-
анализ „Полза-разходи“ при кандидатстване за еврофинансиране,
-
прогнозиране на необходимостта от ремонти и разширения на пътната мрежа,
-
следене на пътната настилка и климатичните условия,
-
разширен мониторинг – 24/7 през цялата година.
Европейски рамки и сертифицирани функции
В отговора си Иванов се позова и на европейското законодателство, което поставя автоматизираното събиране на трафик данни като приоритет в рамките на устойчивата мобилност и безопасността на пътищата. Посочени са конкретни директиви на ЕС, които оправдават техническите изисквания и нуждата от модернизация.
Отбелязано е също така, че новата система предвижда и сертифициране на камерите за измерване на моментната скорост на превозните средства на всички 321 локации.
Разграничение между функциите на двете системи
Министърът подчертава, че макар двете системи понякога да използват едни и същи портални рамки, тяхната цел и обхват са различни. Системата за трафик преброяване е разположена стратегически по цялата републиканска пътна мрежа с цел анализ и управление на инфраструктурата, докато ТОЛ системата следи за платеното преминаване по конкретни участъци и санкционира нарушения.
„Системите не се дублират. Те изпълняват различни задачи и са изградени с различна методология“, категоричен е министър Иван Иванов.
Присъединете се към нашия Телеграм




