Мобилен оператор губи абонати: пазарът се свива за първи път от години

И трите оператора отчитат спад, SMS-ите се завръщат, а приходите падат с 14%

0
369
Мобилен телефон
Снимката е илюстративна. Източник: Pixabay

Спад вместо ръст: българите избират различно

В края на 2024 г. активните мобилни абонати у нас са 7 978 000. Това е с 0,4% по-малко спрямо 2023 г., когато бе отчетен ръст – 0,6% при договорните и 1% при предплатените клиенти. Спадът, макар и привидно малък, сигнализира трайна промяна – потребителите все по-често търсят алтернативи извън класическите мобилни услуги.

Надеждата се казва SMS – но само временно

Интересното е, че въпреки отлива от мобилни услуги, броят на изпратените кратки съобщения между потребителите нараства – над 425 милиона SMS са изпратени през 2024 г. Това вероятно се дължи на факта, че някои услуги, като съобщения до кратки номера, все още не могат да бъдат заменени напълно от приложения като Messenger или WhatsApp. Дори в дигиталната ера, някои навици остават устойчиви.

Неразплатени надплащания и сигнал от КРС

В доклада на Комисията е посочен и конкретен случай на надписана сметка – клиент е бил таксуван със 252,36 лв. над дължимото. Макар и единичен, този пример подчертава важността на регулаторния контрол върху пазар с видима тенденция към агресивна конкуренция.

По-малко приходи, по-ниски цени, по-силен натиск

Изострената конкуренция не носи само борба за клиенти, а и видими загуби. Общите приходи от фиксирани гласови услуги на трите мобилни оператора възлизат на близо 60 милиона лева – с 14% спад спрямо 2023 г.

Причината е ясна: от 1 януари 2024 г. влязоха в сила нови, още по-ниски регулирани цени на едро за терминиране на гласови повиквания с произход от държави в ЕС и ЕИП. Ползата за крайния потребител е осезаема, но цената за операторите – висока.

Присъединете се към нашия Телеграм

В България роним асфалт с пръсти, а във Виена тестват ненагряващ се и водопропусклив

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук