
Проектът за подводен щитов тунел с най-голям диаметър в света, разположен в Дзинан, провинция Шандонг в Източен Китай, успешно завърши изкопните работи на участъка на река Хуанхъ (бел. ред. – наричана още „Жълтата река“) на 22 юни, което е важен етап в строителството му, съобщи China Media Group (CMG), цитирани от „China News“. Изкопаването на тунела отне само 110 дена на екипите.
Тунелът, който пресича река Хуанхъ и е част от пътя Джинан – Хуанган, е с дължина около 5755 метра, със защитен тунелен участък от около 3290 метра. Той е проектиран като еднотунелна, двуетажна конструкция с ограничение на скоростта от 60 километра в час, според доклада.
Тунелът е ключова част от проекта „четири моста и четири тунела“, обхващащ Жълтата река, и служи като основно инфраструктурно начинание в подкрепа на националната стратегия на Китай за екологична защита и висококачествено развитие в басейна на Жълтата река. Пробивът в тунелирането беше постигнат с помощта на тунелопробивната машина Shanhe (TBM), която е с диаметър 17,5 метра.
Тунелната машина Shanhe TBM е машината за тунелиране с балансиращ шлам с най-голям диаметър, използвана в световен мащаб, достигайки водещи световни стандарти. През май 2024 г. тази модерна машина беше успешно пусната в експлоатация в Дзинан за проекта за тунел на пътя Хуанган.
Тунелът пресича силно чувствителни зони, включително насипи от двете страни на Жълтата река, с максимална дълбочина на надземния слой от 49,2 метра и налягане вода-почва, достигащо 6,3 бара, еквивалентно на 6,3 килограма сила на квадратен сантиметър. Такива екстремни условия изискват прецизен контрол на слягането и представляват значителни инженерни предизвикателства.

Също така, тинесто-глинестата почва на речното корито, осеяна с варовикови нодули, рискуваше да запуши режещата глава с кални тортили и да запуши тръбите на помпата за течен разтвор, пише в доклада на CMG. Екипът на проекта е решил тези проблеми, като е увеличил коефициента на отваряне на режещата глава и е инсталирал централна система за промиване с висок дебит, за да предотврати натрупването на кал. Те също така са оптимизирали конфигурацията на режещата глава, за да се справят ефективно с неравномерно разпределените варовикови нодули, съобщи CMG, цитирайки Джоу Сян, старши инженер по проекта.
Освен това, екипът е внедрил иновативни техники за увеличаване на капацитета за третиране на отпадъчни води, обработвайки близо 600 кубически метра на час – 50% увеличение на ефективността – като същевременно е намалил влагата във филтърната утайка до под 30%, отбеляза Джоу.
Според CMG, TBM Shanhe е преминал безопасно през основната защитена зона на водоизточника, утаителните басейни и насипите от двете страни на Жълтата река, завършвайки 83,6% от общия участък, прокаран със щитове.
Напредъкът на този проект е поредно доказателство за инфраструктурните постижения на Китай и отличен пример за непрекъснатия напредък на страната във висок клас производство, заяви в неделя пред Global Times Уанг Пенг, асоцииран научен сътрудник в Пекинската академия за социални науки, добавяйки:
„Тези проекти и технологични пробиви ще осигурят солидна подкрепа за отключване на по-голям потенциал за развитие в градовете в Китай и ускоряване на икономическия растеж.“
След завършването си през септември 2026 г., тунелът ще подобри връзката между основната градска зона на Дзинан и пилотната зона за преобразуване на нови и стари двигатели на растеж в града, ускорявайки регионалното развитие и подкрепяйки опазването на околната среда и висококачествения растеж в басейна на Жълтата река, според CMG.
Присъединете се към нашия Телеграм
Илинден е! Празник на Свети Илия и имен ден за хиляди българи
