
Докато в България държавата все по-често се отдръпва от стратегически сектори и отстъпва позиции за частни интереси, северната ни съседка Румъния демонстрира обратния подход – държавна експанзия, насочена отвъд границите. Новината, че Молдова одобри продажбата на оператора на международното пристанище Джурджулещ на румънската държавна компания „Администрация на морските пристанища на Констанца“, подчертава тази разлика в стратегиите.
Придобиването включва 100% от капитала на Danube Logistics, оператор на пристанището и собственост на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Румънската компания е под шапката на Министерството на транспорта и вече е обявила инвестиции над 24 милиона евро в мащабна модернизация – изграждане на терминал с рампи, създаване на контейнерен терминал, цифровизация и „зелени“ технологии.
България: от заявен интерес до пълна тишина
Според румънската редакция на „Свободна Европа“, българската „БМФ Порт Бургас“ също е имала интерес към пристанището, а самият румънски правителствен процес е бил ускорен именно заради българската конкуренция. Изданието „Romanian Insider“ дори определя „БМФ Порт Бургас“ като основен конкурент на румънската оферта.
И въпреки това, към момента няма публична информация дали от страна на България е била подадена реална обвързваща оферта. Няма реакция от нито една българска институция. Няма отговор. Няма обявена публична визия.
Джурджулещ – стратегическо сърце на Молдова
Пристанището Джурджулещ обработва близо 70% от всички водни товари на Молдова, което го прави безспорно стратегически обект за региона. Придобиването му от Румъния не е просто бизнес сделка – това е геостратегическо разширяване на влиянието на румънската държава по Дунава, точно в момент, когато България стои встрани.
Присъединете се към нашия Телеграм
ПП–ДБ: Арестът и проверките във Варна са политическа атака срещу демокрацията
