
Бившият транспортен министър с обяснение за горещините във влаковете
Бившият служебен министър на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков публикува обширен коментар в социалните мрежи, в който обяснява защо новите вагони на БДЖ, закупени от германските железници „Дойче Бан“, не успяват да осигурят климатичен комфорт при високите летни температури.
Според него основната причина за неизправността на климатичните системи е недостатъчно стабилната контактна мрежа, която на определени участъци принуждава машинистите да свалят пантографа на локомотива. Това прекъсване на електрозахранването води до рестартиране на системите във вагоните и в някои случаи — до блокирането им.
Бившият министър подчертава, че вагоните са съвместими с българската електромрежа и че част от локомотивите на БДЖ са оборудвани с трансформатори за различни стандарти. Въпреки това, честите токови сривове причиняват системни повреди, включително спиране на климатиците.
„Т.е. климатиците са в изправност, но понеже електрическата ни мрежа на места е с проблеми и има спадове на напрежението, където сами си предизвикваме токови удари и си гърмим техниката“, пояснява той.
Претоварване на охлаждащите системи при над 32°C
В техническата документация на вагоните, посочена от Гвоздейков, се препоръчва термостатите да бъдат настроени в централна позиция, за да се избегне претоварване на климатичните системи. При външни температури над 32°C настройка на максимум за охлаждане може да доведе до повреди в охлаждането и електроснабдяването, предупреждава той. И цитира:
„Когато външните температури са високи, неизправностите в климатичните системи на пътническите влакове могат да бъдат проследени до претоварване на системите за охлаждане и захранване с енергия. За да се избегнат подобни повреди, трябва да се обърне внимание на настройката на регулаторите на зададените стойности.
Препоръчително е регулаторът на зададената стойност за пътническите отделения да бъде поставен в централно положение. Ако комфортът на пътника го изисква, за промяна на температурата в помещението е достатъчна настройка с 2 стъпки надясно или наляво. Ако се очакват високи външни температури (> +32°C), по-благоприятно е настройката на регулаторите на зададената стойност да бъде „Топло“, тъй като все още може да се постигне охлаждане, ако климатичната система е в изправност (охлаждане с поне 5°C).“
Неотваряемите прозорци – стандарт при съвременните влакове
Гвоздейков отбелязва, че прозорците в новите вагони не се отварят, както е при всички съвременни влакове в света, които развиват скорости над 160 км/ч. Това е мярка за безопасност и комфорт, а не технически недостатък. В България обаче железопътната инфраструктура не позволява подобни скорости, което води до бавни влакове и акумулиране на топлина в купетата.
„Въпросът е защо България няма изградена модерна сухопътна и железопътна мрежа досега, по която да се движим бързо и безопасно“, добавя той.
Отговорност между институциите
В публикацията си Георги Гвоздейков прави разграничение между отговорностите на БДЖ и Национална компания железопътна инфраструктура (НКЖИ). По думите му, остарялата инфраструктура не е в обхвата на БДЖ, а е задача на НКЖИ, която управлява релсовата мрежа. Така проблемът с бавните влакове и натрупаната топлина не може да бъде решен единствено от железопътния превозвач.
Призив за визия и последователност
В края на поста си Гвоздейков изразява надежда, че настоящият министър на транспорта ще намери решения на натрупаните проблеми в системата, с които той самият не е успял да се справи в рамките на една година. Той отбелязва, че виновните не са конкретни лица или политически партии, а дългогодишната липса на визия и последователност в управлението на сектора.
Присъединете се към нашия Телеграм




