„Арена Бургас“ отново е национална новина! Кризисен PR ли е публикацията на кмета Димитър Николов?

Реакцията на кмета след разследване буди съмнения за кризисен PR

0
338
Арена Бургас
Арена Бургас. Снимка: Община Бургас

На 17 юни 2025 г. „Капитал“ публикува обширен и остър анализ, озаглавен „Арена „Бургас“: все така празна зала за вече 70 млн. лв.“. В него се документират системни пропуски, институционално бездействие и липса на резултати, въпреки многогодишното строителство и десетки милиони публични средства, инвестирани в т.нар. многофункционална зала „Арена Бургас“. В същия ден след появата на този критичен материал, във Facebook профила на кмета на Бургас Димитър Николов се появи публикация с друго настроение – лека, закачлива, патриотична:

„Какво ли чете Доналд Тръмп? Ясно е! Бургаската брошура от първенството Световна купа по спортна акробатика FIG ACRO, в нашата зала „Арена“. Днес е посрещнал и акробатите от САЩ…“

Този контраст – между фактологичния разследващ материал и опит за международно признание чрез шеговитата препратка към Тръмп – поставя логичния въпрос: става ли дума за кризисен пиар, задействан в деня, когато залата отново изплува на повърхността като символ на разхищение и сравнение със символ на корупцията?

Празната зала с милионна цена

„Арена Бургас“ – проект с амбиция да бъде най-модерната спортна зала в страната – се оказва повече строителен и финансов казус, отколкото център на културния и спортен живот в региона. Според изнесените от „Капитал“ данни:

  • Обектът струва близо 70 млн. лв. публични средства, въпреки че не е напълно завършен.
  • През 2024 г. в залата са проведени само 8 събития, а за 2025 г. са планирани 14 – крайно недостатъчно за подобна инвестиция.
  • Спортните федерации не я използват заради дефекти, а дори системата за климатизация трябва се дооборудва.

Залата е непълноценна, а част от оборудването не отговаря на спортни стандарти, въпреки допълнителни обществени поръчки за милиони.

Усмивката на кмета – контрапункт на реалността?

На фона на тези тежки факти, публикацията на кмета Николов съвсем съзнателно изместена от контекста. Вместо позиция по повод новата вълна от въпроси, отнесени до управлението на обекта, кметът избира усмихнато внушение за международен интерес, и то чрез снимка с Доналд Тръмп – политическа фигура без реална връзка със спортния живот на Бургас или залата.

Пиарът, съчетан с лека ирония, би имал ефект, ако отсреща не стояха десетки страници от одити, обществени поръчки без участници, фалити на строителни фирми и институционално мълчание.

Когато реалността се управлява чрез Facebook пост

Въпросът не е дали Тръмп е получил брошурата, а какъв тип политическо и обществено говорене избираме, когато управлението е изправено пред легитимна критика. Вместо отговори по същество, вместо реакция на тревожните разкрития за лошо планиране, некачествено изпълнение и хронична неизползваемост, гражданите получават… емотикон с намигване и препратка към Белия дом.

Баланс?

В условията на свободен медиен пазар всеки политически лидер има право да комуникира в социалните мрежи по избран от него начин. Но когато тази комуникация системно замества или прикрива липсата на отчетност и контрол, тя се превръща в пиар инструмент с уклончив характер. С оглед на публичния характер на инвестицията – финансирана от данъкоплатците – общественото внимание не бива да бъде отклонявано с ирония, а канализирано към прозрачност и ефективност.

На 17 юни 2025 г. „Арена Бургас“ се върна в публичния дебат – отново с тежестта на неудобен символ за неуспешно публично строителство. В този контекст, Facebook постът на кмета Димитър Николов не изглежда като случайност, а като контролиран ПР ход, чиято цел е да тушира ефекта от разследващата журналистика. И точно затова подобна реакция, колкото и цветна да е, не отменя основния въпрос:

„70 милиона лева по-късно – за кого, за какво и докога?“

Присъединете се към нашия Телеграм

Ремонтът на пътя Бургас – „Сарафово“: Два месеца чакане за асфалт на „вълнички“ и подрусване

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук