Meta разширява достъпа до акаунти за тийнейджъри – това, което компанията определя като „подходящо за възрастта преживяване“ за потребители под 18 години – и към Facebook, и Messenger. Системата включва поставяне на по-младите тийнейджъри в по-ограничени настройки по подразбиране, като за функции като излъчване на живо или изключване на защитата на изображенията в съобщения, се изисква родителско разрешение.
Тя беше въведена за първи път миналия септември в Instagram, като Meta твърди, че това „фундаментално е променило преживяването за тийнейджърите“ в платформата. Но според активисти все още не е ясно каква реална разлика всъщност е донесъл режимът „Teen Accounts“.
„Осем месеца след като Meta пусна Teen Accounts в Instagram, Марк Зукърбърг мълчи дали това наистина е било ефективно и дори с какво чувствително съдържание всъщност се справя“, каза Анди Бъроуз, главен изпълнителен директор на „Molly Rose Foundation“. Той добави, че е „ужасяващо“, че родителите все още не знаят дали настройките не позволяват на децата им да бъдат „алгоритмично препоръчано“ неподходящо или вредно съдържание.
Матю Соуемимо, асоцииран ръководител на политиката за безопасност на децата онлайн в NSPCC, каза, че промените на Meta „трябва да бъдат комбинирани с проактивни мерки, така че опасното съдържание да не се разпространява в Instagram, Facebook и Messenger на първо място“.
Но Дрю Бенви, главен изпълнителен директор на консултантската компания за социални медии Battenhall, каза, че това е стъпка в правилната посока.
„Веднъж големите социални мрежи се борят за лидерската позиция не за най-ангажираната потребителска база от тийнейджъри, а за най-безопасната“, каза той.
Въпреки това той също така посочи, че съществува риск, както при всички платформи, тийнейджърите да „намерят начин да заобиколят настройките за безопасност“.
Разширеното внедряване на „Teen Accounts“ започва в Обединеното кралство, САЩ, Австралия и Канада от вторник. Компаниите, които предоставят услуги, популярни сред децата, са изправени пред натиск да въведат родителски контрол или механизми за безопасност, за да защитят техните преживявания.
В Обединеното кралство те също са изправени пред законови изисквания за предотвратяване на децата да се натъкват на вредно и незаконно съдържание на техните платформи, съгласно Закона за онлайн безопасност.
Какво представляват тийнейджърските акаунти?
Начинът, по който работят тийнейджърските акаунти, зависи от декларираната от самия потребител възраст. Тези на възраст от 16 до 18 години ще могат да деактивират настройките за безопасност по подразбиране, като например да настроят акаунта си като частен.
Но децата на възраст от 13 до 15 години трябва да получат родителско разрешение, за да изключат такива настройки – което може да стане само чрез добавяне на родител или настойник към техния акаунт.
Meta казва, че е преместила най-малко 54 милиона тийнейджъри по целия свят в тийнейджърски акаунти, откакто бяха въведени през септември. В него се казва, че 97% от 13 до 15-годишните също са запазили вградените ограничения.
Системата разчита на това, че потребителите не лъжат за възрастта си, когато създават акаунти – като Meta използва методи като видеоселфита, за да потвърди информацията им.
Компанията заяви, че през 2024 г. ще започне да използва изкуствен интелект /AI/ за идентифициране на тийнейджъри, които може да лъжат за възрастта си, за да ги постави обратно в „Teen Accounts“.
Констатациите, публикувани от британския медиен регулатор Ofcom през ноември 2024 г., показват, че 22% от осем до 17-годишните лъжат, че са на 18 или повече в приложенията за социални медии. Някои тийнейджъри казаха на „BBC“, че все още е „толкова лесно“ да лъжат за възрастта си в платформи .
През следващите месеци по-младите тийнейджъри също ще се нуждаят от родителско съгласие, за да пуснат на живо в Instagram или да изключат защитата срещу голота – която замъглява предполагаеми голи изображения в директни съобщения.
Притесненията за деца и тийнейджъри, които получават нежелани голи или сексуални изображения или се чувстват принудени да ги споделят в потенциални измами за сексуално изнудване, подтикнаха Мета да предприеме по-строги действия.
Професор Соня Ливингстън, директор на Центъра за цифрово бъдеще за деца, каза, че разширяването на Meta с „Teen Accounts“ може да бъде добре дошъл ход на фона на „нарастващото желание от родители и деца за подходящи за възрастта социални медии“. Но тя каза, че остават въпроси относно цялостната защита на компанията за младите хора от онлайн вреди, „както и от нейните собствени, управлявани от данни и силно комерсиализирани практики“.
„Meta трябва да носи отговорност за въздействието си върху младите хора, независимо дали използват тийнейджърски акаунт или не“, добави тя.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм
Ще имат ли спестяванията ни „срок на годност“ и ще бъдат ли инвестирани във военната индустрия?



