ИПБ: Фондът за безопасност на движение по пътищата се използва за други цели

Проверка на ИПБ показва, че от създаването на Фонда през 2011 г. до октомври тази година са събрани повече от 591 милиона лева от глоби за превишена скорост

2
799
Пари, банкноти, левове
Пари. Снимка: Искра.бг, Архив

Проверка на Института за пътна безопасност /ИПБ/ показва, че от създаването на Фонда за безопасност на движение по пътищата /БДП/ през 2011 г. до октомври 2024 г. са събрани повече от 591 милиона лева /от глоби за превишена скорост/. Изразходени са около 122 милиона лева, като само през последните 2 години 2023-2024 са похарчени над 60 милиона лева, което е половината от всички изразходени средства за 14-годишния период на съществуване на фонда, твърдят от института във Facebook публикация.

Прави впечатление, че около 30 милиона лева са похарчени за покупката на МПС. В същото време се оказва, че всички закупени автомобили нямат застраховка „Автокаско“. Закупените МПС със средства от Фонда за БДП създава предпоставка за злоупотреба, като по данни на ИПБ по-голямата част от тях не се използват за контрол на движението по пътищата. Според ИПБ от данните за изразходените средства се констатира следното:

  • В сметката на Фонда за БДП са налични повече от 465 милиона лева;
  • Основния разход на средства е направен през последните две години;
  • Фондът за БДП не се използва по предназначение;
  • Наличните средства във Фонда за БДП неправомерно се използват за попълване на бюджета;

Институтът за пътна безопасност се обръща към МВР и Министерство на финансите, което по силата на чл.157, ал.5 от Закона за публичните финанси, взима и управлява в „единната сметка“ излишъците от Фонда, да преустанови порочната практика Фонда за БДП да се използва за други цели.

„Вода газим жадни ходим“

„Гражданите на Република България с пълно основание негодуват и не заплащат глобите си, защото те не виждат резултатите, които са им обещани. Самоцелното събиране на средства от глоби във фонд, без ясна визия за модел за тяхната употреба и активна дейност към подобряването на пътната безопасност и запазването на живота на гражданите, е ясен показател за некадърност или нещо друго. Изразходваните средства от фонда до този момент са минимални и единствено за доставяне на техника, с която да се събират повече пари“, коментират още от ИПБ, добавяйки:

„Управлението на Фонда за безопасност на движението много прилича на управлението на търговска фирма, която харчи колкото се може по-малко, за да реализира на края на годината излишък, който да се използва от собственика й – министърът на финансите. Залагането на капани по пътищата на България се е превърнало в държавна политика, целяща да събира пари от българските граждани за да се подпомогне неизпълнението на бюджета. Настояваме този държавен рекет да бъде незабавно преустановен!“

Спасяват ТЕЦ „Марица изток 2“ с 2,6 млрд. лева: Има ли бъдеще въглищната централа?

2 Коментари

  1. Здравейте
    Има много бели петна и празноти в изказването на така наречения инженер. Има няколко важни неща на които не се обръща внимание.
    1. Кола която ускорява до 100 километра в час за една секунда създава ускорение което може да убие шофьора. Такива ускорени се създават в реактивните самолети изтребители, но там пилота е с специална тренировка и екип
    2. Ускорението което „инженера“ иска да постигне е с „надграждане“ с 24 броя електродвигатели всеки с мощност 220 конски сили и размери на паричка. Такива електромотори все още не съществуват. Ако съществуваха мислите ли че такива големи консорциуми като Тесла volkswagen toyota и китайските автомобило-стриутелу нямаше да построят подобни хиперколи.
    3. Говорим за хипер автомобил на електричество, в показания макет не се виждат местата за монтаж на батериите. За да се получи мощността която „инженера“ сънува от 5000 конски сили изисква едно ремарке отзад с батериите.
    4. За да се направи една хиперкола са нужни инвестиции и огромен завод в който да се правят всички изпитания. Такъв завод в това село няма, а и самият инженер не е милиардер за да го направи сам.
    5. Очакваната цена на такъв автомобил от порядъка на 2 милиона евро би бил недостъпен за широката общественост. Колко човека биха си купили никому неизвестен автомобил с не доказани качества за такава огромна сума пари.
    6. Показания прототип едва ли струва повече от 1000 лв с евтините пластмасови панели и колела.
    7. Един автомобил се оценява най-напред по това какво струва на производителя така наречената себестойност. Това са всички направени разходи за материали и труд, заплати и всякакви други разходи съпътстващи това производство. Прави се оценка за възможността за производство и чак тогава може да се даде прогнозна цена на автомобила. Например автомобила MG – отначало се произвеждал в гараж. Но въпреки това никога не е струвал повече от 30-40 000 паунда.

  2. 8. Обикновено когато това което произвеждаш и да се опитваш да произведеш е ново и няма подобен продукт, най-напред се прави световен патент на изделието и чак тогава се пристъпва към производство на макет, прототип и действащ модел. Срокът за издаване на такъв патент е от порядъка на пет години и струва около 20 000 €.
    9. Шума който се вдигна в медиите още на ниво макет означава че се търси финансиране на този проект без ангажимент на инженера. Или с други думи търси някой да влезе с финансови средства които той да използва без контролно а реално готовият проект да се реализира самостоятелно.
    10. За да се реализира такъв проект е нужно наличието на опитен инженерен екип проектанти на автомобили на шаси на аеродинамична част, но такива за съжаление „инженера“ няма

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук