Юристът, преподавател и граждански активист Методи Байкушев написа коментар в социалната мрежа Facebook по повод забавянето на влизането на България в Шенген и Еврозоната. В нето той засяга и важните теми с високите цени и инфлацията у нас.
Публикуваме анализа на Методи Байкушев без редакторска намеса:
„Защо са ни високи цените и къде наистина е националният интерес?
Забавянето на влизането в Шенген и Еврозоната унижава българите, струва на икономиката ни милиарди всяка година, прави бизнеса ни неконкурентен спрямо другите в Европа, вдига цените и инфлацията.
Заради това, че не сме в Шенген, българските шофьори са унижавани да висят по границите дни наред. Вместо да се приберат при семействата си или вместо през това време да возят още и да изкарат още пари за децата си, за да ги облекат, да им платят частните уроци и тренировките по футбол.
Транспортният бизнес последните години е един от важните за икономиката на България. Наши камиони движат стоки из цяла Западна Европа. Това носи огромни приходи на страната ни и много добри заплати на шофьорите с всички данъци и осигуровки. Да, но според правилата шофьорите трябва да се прибират периодично. И вместо да работят или да почиват 5-6 дни повече, те губят тези дни по границите.
Заради това, че не сме в Шенген, българските стоки по-трудно се изнасят за Европа, защото в доставката трябва да включиш разход и време за най-малко три допълнителни дни престой на граница.
Това поставя продукцията ни в положение да не може да се конкурира с тази на Хърватия например. Как да изнесе българският земеделец домати за Германия на по-добра цена от хърватина, румънеца, калабриеца или валенсианеца, като българските домати ще стигнат 3 дни по-късно и ще струват повече заради транспортните разходи?
Но и да не са домати – за почти всяка стока срокът и цената на доставка имат значение и ако не можеш да доставиш бързо и евтино, ти вече си назад спрямо конкурента ти.
Същото е и с вноса на стоки – те идват по-бавно и по-скъпо. И заради това тук много неща са по-скъпи от Европа. Не само, но и заради това.
За еврото щетата също е ужасна. Почти всяка стока, която се внася в България, се плаща в евро, а след това се продава в България в лева. Търговците трябва постоянно да обменят парите от лева в евро и от евро в лева. Това им струва огромни разходи, от които печелят банките и чейндж бюрата, а губят потребителите, защото тези разходи влизат в цената на стоките.
Влизането в еврозоната ще даде разбира се и много други ползи за потребителите – по-ниска инфлация и по-евтини кредити за бизнеса и гражданите. Това ще спомогне още повече за свалянето на цените.
Това са част от важните причини някои стоки в България да струват по-скъпо отколкото в Европа. Просто разходите са по-големи – заради по-дългия превоз (защото не сме в Шенген) и заради разходите по превалутиране (защото не сме в еврозоната).
Влизането в Еврозоната и Шенген трябваше да се случи бързо след приемането в ЕС – 1 януари 2007, а не да се отлага 15 години.
Защо това не бе свършено през изминалото десетилетие, когато нямаше COVID, война и енергийна криза и когато имахме десетки миларди евросредства, които не бяха обвързани с условия по ПВУ?
Защото…“