420 милиона лева за пътна безопасност – къде са парите, пита Василев

От фонда се финансират повече камери и глоби, вместо безопасни пътища

0
322
Полиция
Полиция. Снимка: ОДМВР-Сливен

Под благовидния предлог за по-висока пътна безопасност, българското МВР и парламентът въвеждат политики, които все повече приличат на инструмент за дисциплиниране и контрол на обществото. Това твърди анализаторът Илиян Василев в остър коментар в социалните мрежи, с който поставя под въпрос реалните цели на институциите.

От глобите – към фонд за МВР

Според Василев, въпреки че МВР е най-добре финансираното силово ведомство с най-високи заплати в сектора, сега глобите и санкциите ще се превеждат в специална сметка за „борба с пътните нарушения“. Така министерството се превръща в пряко заинтересована страна от наличието на нарушения, което променя естеството на отношенията между държавата и гражданите.

„Това е капан, а не превенция“, подчертава той, посочвайки, че камерите дебнат от храсти, предупреждаващите знаци се махат, а ограниченията често са нелогични – 30 или 40 км/ч на широки булеварди без трафик.

Всички шофьори – „потенциални престъпници“

Василев отбелязва, че тежките санкции за пияни или дрогирани водачи са оправдани, но подходът към всички останали шофьори е репресивен. Според него МВР се фокусира върху дребни нарушения, докато „високите етажи на престъпността“ остават недосегаеми.

Той дава примери с ескортирани от патрулки луксозни автомобили на политици и бизнесмени, които нарушават правилата безнаказано.

Пропуснати възможности за истинска превенция

Анализаторът критикува липсата на системен подход – инвестиции в добри пътища, ефективна съдебна система, образователни кампании и модерни системи за уведомяване на шофьорите.

„Вместо да създадат електронен адрес за известяване за глоби, МВР харчи милиони за нови камери и коли“, казва той и допълва, че по-високата събираемост на санкциите би имала по-голям ефект от самото им увеличаване.

420 милиона лева – без отговор къде са

По данни, цитирани от Василев, от 2021 до края на 2024 г. във Фонда за безопасност на движението към МВР са постъпили над 420 млн. лева, но е похарчена едва една трета от сумата. Според него тези средства се използват основно за „повече глоби, повече камери“ и дори за наемане на пиар експерти, вместо за реални мерки за безопасност.

„Сваряването на жабата“

Василев предупреждава, че обществото бавно, но сигурно се подготвя да приеме диктатура под формата на пътна безопасност. „Тя няма да дойде с танкове, а с патрулки“, пише той, критикувайки медиите, които според него не задават трудните въпроси.

Присъединете се към нашия Телеграм

Скандално решение на Общинския съвет в Перник: Изграждат фотоволтаичен парк в „Натура 2000“!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук